Het is een scenario dat iedere ontwerper kent. Er is weinig tijd óf het belang is groot, dus worden er meerdere ontwerpers ingeschakeld om creatieve input te leveren. De klant kiest, en zo verdwijnt er wel eens wat in een donkere lade. Alle ontwerpen op deze pagina zijn niet uitgevoerd, maar naar mijn idee te goed om te laten verstoffen.
NL Streets
In 2003 begon NLstreets met haar offensief tegen de vervlakking van het winkelaanbod. “Volg de winkelroute in een willekeurige stad en je vindt overal dezelfde ketens met dezelfde formules. Niet echt een inspirerende ervaring vinden wij.” Eind 2010 vonden er gesprekken plaats tussen NL streets en Wegener Media. Het bereik van haar titels zou een enorme aanjager kunnen zijn voor dit online platform. Ik ontwikkelde drie concepten voor een wekelijkse advertorial-pagina.
Disclaimer
Beeld en tekst in deze concepten zijn gebruikt zonder toestemming van belanghebbenden en dienen uitsluitend en alleen ter illustratie van dit concept.




Briefing
Bedenk een nieuwe bedrukking voor de fietstassen van onze dagbladbezorgers – out-of-the-box denken is gewenst, het budget beperkt.
Doelgroep
Ruim 9000 dagbladbezorgers (landelijk) variërend in de leeftijd van 15 – 85.
Achtergrond
Teruglopende dagblad oplagen en het probleem van het vinden van voldoende bezorgers heeft er voor gezorgd dat uitgeverijen krachten gebundeld hebben en elkaars bezorgers inzetten voor het verspreiden van hun titels. De verwachting is dat dit in de toekomst zal resulteren in één distributie-organisatie met een landelijke dekking.
Concept
Zie de bezorgerstas niet louter als een functioneel object, maar zie ‘m als verlengde van je portfolio. Als advertentieplatform. Ontwikkel een basistas met verwisselbaar dek zodat je half-jaarlijks, dan wel jaarlijks, van boodschap kan wisselen. Benader hiervoor (regionale) adverteerders die qua merkbeleving of product aansluiten bij wat bezorgers zijn/doen en maak zo van een bezorgerstas een opvallend en gewild object. Want… welke student wil er nou niet een originele biermerktas tas aan de muur!
Disclaimer
Het concept voor de bezorgerstassen is tot op heden niet uitgevoerd. Het gebruik van het Bavaria beeldmerk is niet vooraf afgestemd en is alleen gebruikt om te laten zien dat een sterk (regionaal) Merk en het werk van een bezorger uitstekend bij elkaar zouden passen. Foto: Catrinus van der Veen.


Springkussen De Twentsche Courant Tubantia
De Twentsche Courant Tubantia vroeg om een decoratie voor een standaard model springkussen. Ik vond het een gemiste kans, want waarom zou je zo’n promotiemiddel niet meer naar jezelf toetrekken? Waarom geen opgerolde krant met een transparant venster, zodat er een ‘levend coverbeeld’ ontstaat.
ConsuMeer Live 2012
Er werd en wordt nogal eens met hagel geschoten om een doel te bereiken. De onwetende en goedgelovige consument bestaat alleen niet meer. Consumenten halen overal hun informatie vandaan en zijn zo beter geïnformeerd dan ooit. Lastig, maar ook weer bruikbaar, want als je weet wie je consument is en op welk moment hij welk medium gebruikt is hij beter bereikbaar dan ooit.
Consumeer Live 2012 had als thema: Mediaconsumptie – verhelderend of verwarrend? Voor het alternatieve thema – Begrijpen is bereiken – gebruikte ik het ‘anoniem balkje’ als uitgangspunt voor mijn concept.



Zakenvrouwen restyle
ZakenVrouwen is een jaarlijks terugkerend, regionaal georiënteerd magazine. Het concept bestaat uit een gekochte spread waarop de zakenvrouw zich presenteert. Links een advertentie van haar bedrijf, rechts een interview met thematische foto. Deze ZakenVrouwen pagina’s worden aangevuld met interview’s van hooggeplaatste Nederlandse zakenvrouwen en doelgroep gerelateerde advertenties.
Crossmediaal concept
Jaarlijks kreeg de studio de opdracht om het Zakenvrouwen magazine te restylen. Het concept was tot nu toe succesvol, maar ik vond de kwaliteit van het aangeleverde advertentiemateriaal té bepalend voor de uitstraling van het magazine en de invulling van het concept te statisch. In ZakenVrouwen nieuwe stijl zou de zakenvrouw, de beleving rondom het interview, de fotoshoot en het netwerken veel meer centraal moeten staan. Daarnaast wilde ik de advertentiemogelijkheden uitbreiden naar drie pakketten:
- Small: alleen een ‘advertentiekaart’ in het magazine en een link op de Zakenvrouwen website.
- Medium: Een twee-pagina interview, een advertentiekaart in het magazine en een ‘digitaal visitekaartje’ op de ZakenVrouwen website.
- Large: Een vier-pagina interview, advertentiekaart en een ‘profielpagina’ op de Zakenvrouwen website.
Met een qr-code op de pagina kunnen de contactgegevens van de ondernemer op je mobiel toegevoegd worden. Letters op de pagina verwijzen naar een kaart in de inhoudsopgave en maken het regionale zakelijk netwerk inzichtelijk. Wil een zakenvrouw een bedrijfspresentatie of heeft ze er een, dan zou je deze ‘oproepbaar’ kunnen maken met behulp van Layar. Je zou het concept verder kunnen uitbouwen met netwerkavonden, seminars, beurzen, regionale ‘ondernemer van het jaar’ verkiezingen, etc.
Het concept werd enthousiast ontvangen, maar kreeg uiteindelijk geen vervolg omdat de verkoop van pagina’s volgens het oude twee-pagina concept al was gestart.

Interessante links
Interessante links wellicht? Veel plezier op deze site :)Pagina’s
Categorieën
- Geen categorieën